Danmarks Busmuseum

Danmarks Busmuseum Fond

Bussen, som vi kender den i dag, har en lang historie. Den første busrute i Danmark åbnedes imellem Nykybing F. og Nysted i 1903 af kaptajn C.H. Fuglsang, der siden flyttede til København og åbnede de første bybusruter i Hovedstaden.

I 1982 var der 7 buskarrosserifabrikker i Danmark, i 2003 lukkede de sidste to fabrikker, der havde henholdsvis 60 og 90 års erfaring i at bygge busser til danske busvognmænd.

Derfor har Bushistorisk Selskab tillagt det stor betydning, at der bliver bevaret nogle busser bygget i Danmark, og mange år indsamlet karakteristiske busser til bevaring. Som udgangspunkt ikke bustyper, der er i andre offentlige eller private bussamlinger.

Resultatet af vort arbejde, er en repræsentativ samling af busser helt tilbage fra rutebilhistoriens barndom.

Fra 1996 til 2002 indsamlede vi dem til den ikke-erhvervsdrivende fond vi havde stiftet, Busbevarelsesfonden af 1995.

Da denne fond valgte at ophøre, overtog Bushistorisk Selskab selv busserne.

I 2016, i forbindelse med vi etablerede Danmarks Busmuseum, stiftede vi den erhvervsdrivende fond Danmarks Busmuseum Fond, som nu ejer busserne.

Samlingen udgør et udvalg af rutebiler og bybusser fra dengang, håndværksprægede og byggemetoder og individualitet i bussernes udformning og lakering endnu var praksis.

Mange af busserne er renoveret, mindst 7-8 af dem er indregistreret.

I sommerperioden anvendes de til veteranbuskørsel i Skælskør.

Endvidere kan de lejes med chauffør, til kørsel ved offentlige arrangementer og private familiefester, hvor man ønsker en bus, der er mere spektakulær end det sædvanlige.

De udlejes også til filmsoptagelser, eksempelvis tv-serien “Ørnen” og besættelsestids-filmen “Hvidsten Gruppen”.

Links

Find vej

Kontakt

Skønne Skælskør præsenteres i samarbejde med erhvervsforeningen og